Oris Flex

Pieter Oosterhuisstraat 2
1087 HT Amsterdam
020 750 6100
info@orisflex.nl

KVK: 33294554

Terug naar overzicht

Hoe zorg je dat je op tijd komt?

Maandag 20 maart 2023, nieuwsbericht van Sanne.
Algemeen

Te laat komen, eigenlijk overkomt het iedereen wel eens. 1 op de 3 mensen is zelfs regelmatig te laat. En dat terwijl het eigenlijk not done is om te laat op een afspraak te verschijnen. Hoe leuk je ook bent als persoon, als je vaker dan eens te laat komt kun je al snel een stempel als ‘asociaal’ of ‘onbetrouwbaar’ krijgen. Daarnaast is te laat komen ook voor jezelf niet fijn, want het zorgt voor extra (onnodige) stress. En dat wil je natuurlijk niet. Gelukkig helpen de volgende tips om wél op tijd te komen.


Stop met snoozen

Wanneer je geen ochtendmens bent weet je vast en zeker de snoozeknop op je telefoon blindelings te vinden. Maar haal je nou echt iets uit die extra 10 of 20 minuten? Echt slapen kan je toch niet meer, en je rust er ook niet meer van uit. Gebruik deze tijd eerder om van een kop thee/koffie te genieten of door langer te douchen. Kom je nou echt niet je bed uit omdat deze té comfortabel is? Leg dan jouw telefoon aan de andere kant van de slaapkamer. Op deze manier dwing je jezelf om onder je dekens vandaan te komen om het alarm uit te zetten. Ga daarna ook gelijk naar de badkamer om naar de wc te gaan of je gezicht te wassen, zo voorkom je dat je weer lekker in bed gaat liggen.

Start je ochtend zonder social media

De verslavende werking van social media wordt vaak onderschat. De 10 minuten die je had kunnen namelijk binnen no-time weg zijn wanneer je héél even TikTok of Instagram opent. En dan moet je toch nog met haast ineens je sleutels zoeken en je schoenen aandoen. Wanneer je je ochtend begint zonder social media kun je je tijd een stuk praktischer indelen. Is de verleiding te groot? Dan heeft jouw telefoon vast een ‘focus modus’. Hiermee kun je bepaalde social media apps tijdelijk blokkeren, of een setting instellen waarmee het scherm zwart-wit (en dus saaier) wordt. Deze timer kan je instellen tot het moment dat je op de fiets springt of in de trein zit. Zo wordt de kans dat je tijd verliest een stuk kleiner.

Leg je spullen de avond van tevoren klaar

Je kunt een hoop tijd en gestress voorkomen door de avond van tevoren alvast je tas in te pakken en je kleding klaar te leggen. ’s Avonds heb je alle rust om te bedenken wat je nodig hebt en al je spullen bij alvast klaar te leggen. Snacks en lunch kun je ook al de avond van tevoren klaar maken. Let er wel op dat je dit natuurlijk niet vergeet (desnoods hang je een post-it aan de koelkast zodat je eraan herinnerd wordt). Het grote voordeel hiervan: je bent qua spullen gelijk klaar om te vertrekken! Wellicht dat je daardoor je wekker zelfs 10 minuutjes later zou kunnen zetten.

Vaste plekken

Je kent het wel: je wilt weg maar je kan je sleutels nergens vinden. En waar was je oplader ook alweer? Je weet toch ook zeker dat je je oordopjes ergens had gezien… Maar waar? Voorkom deze zoekstress en zorg ervoor dat alle belangrijke dingen een vaste plek hebben. Idealiter is dit natuurlijk een plek op de route die je door huis neemt voordat je vertrekt. Wanneer je jouw sleutels, zonnebril, opladers en oordopjes een vaste plek geeft weet je altijd waar je spullen zijn. Mits je je aan deze vaste plek houdt natuurlijk. Zo kun je altijd een haakje naast je voordeur maken waar je je sleutels aan kunt hangen.

Een extra kwartiertje

Ken je dat? Wanneer je ver weg moet zijn, ben je meestal op tijd. Maar wanneer je dicht bij huis moet zijn gaat dit minder vaak goed. Het voelt zo dichtbij, dus je hebt vast nog tijd zat. Maar terwijl je tijd neemt voor iets onbenulligs (nog even op je bed zitten na het tandenpoetsen), kom je erachter dat je eigenlijk al weg had moeten zijn. Probeer jezelf voor de gek te houden door te doen alsof je overal een kwartier eerder moet zijn. Bereken je ‘nieuwe’ werktijd en vertrektijd en richt je hierop bij alles wat je doet.

Beloon jezelf

Het is een stuk fijner om aan te komen op werk en nog genoeg tijd te hebben om naar de wc te gaan of een kopje koffie/thee te drinken. Gun jezelf daarom ook een moment om niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal aan te komen. Zo kun je nu wel je extra tijd gebruiken om even te TikTokken of op Instagram te scrollen. Zo begin je niet gelijk jouw dag met je werkzaamheden, maar kan je eerst nog even rustig wat tijd voor jezelf nemen.